Арт терапията е алтернативен вариант на традиционните видове
психотерапия, създаден през 1940 г. Но още преди арт терапията да се обособи
като отделна дисциплина, терапевтите и артистите имат ясно съзнание, че
заниманията с изкуство са благотворни за много проблеми и подпомагат по-лесното
и бързо себеизразяване.
Арт терапията използва различни форми на изкуството и процеса на
създаването на изкуство, за да помогне на децата да се отпуснат и да изразят
себе си по-лесно. Актът на творенето е в основата на този вид психотерапия.
Базирана е на вярването, че творческият процес и себеизразяването чрез
изкуството помагат на хората да разрешат проблеми и конфликти, да развият
личностни умения, да контролират поведението си, да овладеят нервни изблици,
депресии, психологически бариери, да се преборят със стреса. Приложима е и при
деца с различни проблеми – по-сериозни или не толкова. Например заболявания,
говорни затруднения, психически разстройства или просто преминаване през тежък
период. Използва се при емоционални проблеми, както и като приятна форма за
справяне с трудности, психически травми, за по-ползотворно запаметяване и учене
или неочаквани промени. Подобрява когнитивните способности и състоянието на
страдащи от Алцхаймер, загуба на паметта и травми на мозъка. В помощ е и при някои физически увреждания и травми. Следователно почти всяко
едно неразположение – умствено или физическо, се повлиява добре от арт
терапията, а някои тя е способна напълно да излекува. Подходяща е и за хора,
които търсят индивидуално развитие, разнообразие и спокойствие в изкуството.
Идеята е те да претворят в изкуството „вътрешността” си – своите чувства,
тревоги, преживявания, травми, сетивност, а не, например, да нарисуват това,
което виждат в света навън. Заниманията с изкуство са способ, средство да се
достигне до неизказаното в човека, а то е вътре в него, не във външната
реалност.
Арт терапията може да се провежда на групи или пък да бъде
индивидуална, зависи от нуждите на пациента. Много е важно уточнението, че тя
не е урок по изкуство, следователно не е необходимо пациентът да има какъвто и
да е специален интерес към конкретното занимание. Не е необходимо да има и
талант или определени умения, за да го практикува. Целта на арт терапията е да
доставя удоволствие и да отключи експресивност у човека, на когото се прилага,
а не да създава произведения на изкуството или професионални, например,
художници. Не се изисква и предишен опит или по-специално отношение към
дадената дейност. Основната разлика от уроците по изкуство е, че в заниманията
по арт терапия акцентът и основният фокус са чувствата, преживяванията и
проблемите на пациента, а не качествата на това, което той твори. Важни са
неговите възприятия, сетива и въображение, те са в центъра на заниманията.
Всеки вид от т.нар. визуални изкуства може да бъде използван в
арт терапията, най-често това са рисуване, дори във вариант скициране,
оцветяване, скулптура, приложни изкуства, грънчарство, фотография и много
други. Друг клон на арт терапията работи чрез пеене, танци, драматизации.
Много важен елемент от процеса на лечение с арт терапия е и
човешкият фактор – арт терапевтът. Той е този, който ръководи дейността,
насърчава експресията, „хваща” посоката в развитието на пациента и я направлява
доколкото може. Той дава и конкретните задачи за изпълнение и след това тълкува
създаденото, прави необходимите изводи от творбите на пациентите. Арт
терапевтите са задължително специалисти – психолози, психиатри, педагози, които
обикновено имат и някакво образование или специализация, свързани с изкуство. Помощта на терапевта е ключова за
пациента, без нея той рискува бързо да се отегчи и да се откаже от заниманията
си. Той е този, който трябва да създаде вдъхновение и подходяща атмосфера.
Пациентът създава с терапевта си дълбока връзка, споделя и се съветва с него –
така, както става и при обикновената терапия. Може
и да се учудите, но децата са много по-склонни да споделят и изразяват себе си,
да речем, чрез маркери, боички или пластелин, отколкото чрез думи. Вариантът
задаване на въпроси - отговаряне е често неприятен и скучен за децата. Не е за
подценяване и фактът, че техният речник е още много ограничен, за да изрази
напълно сложните им чувства и емоции. Децата по естествен начин са много
по-артистично настроени, готови са да творят и без подканяне. Този факт много
улеснява процеса на лечението или профилактиката чрез арт терапия – пациентът
по собствено желание говори чрез изкуството, не се смущава от нищо, естествен е
в реакциите си и не ги манипулира, както възрастните правят понякога, дори
чисто неволно. Невъзможно е детето да излъже чрез рисунката си, но е възможно
да го направи при разговор с думи. За съжаление светът около нас и ние самите,
без да искаме, учим децата си от малки да лъжат – когато отговарят на въпроси,
за да отбягнат разговор или спор, скандал, за да се харесат повече, за да не
тревожат родителите си. В творенето на изкуство това не може да стане – и
да искат, не могат да излъжат. Децата не мислят и дали това, което ще
нарисуват, е хубаво, те просто го правят. Липсва притеснение и срам от
качествата на личните художествени умения.
Ситуацията от само себе си се усложнява, когато детето е
преживяло психологическа травма или тежък психологически стрес. Това
задължително се отбелязва и запазва в неговото подсъзнание. Рано или късно
спомените за тази травма се връщат и рефлектират в бъдещето по някакъв начин. Арт терапията е много резултатна и щадяща детето – то
се забавлява, твори, играе, а терапевтът следи този процес и вади необходимите
изводи. Има и друг много ключов момент – детето е още твърде малко, за да може
да осъзнае ползата от една терапия, а в много случаи и крайната необходимост от
нея. Родителите са тези, които решават да проведат терапевтично лечение. Ако то
е тежко и неприятно, детето ще се съпротивлява, ще се затвори в себе си и няма
да подпомогне терапевта в общата им работа. И тук идва арт терапията – тя е
много приятна като занимание и децата я приемат не като задължение или
насилствена дейност, а като удоволствие.
Ето и някои от основните
проблеми при децата, за които арт терапията може да помогне:
- ментални
проблеми – забавено психическо развитие, трудно фокусиране, трудно задържане на
внимание
- тежка
загуба, например на родител или роднина, приятел
- сериозна
промяна – смяна на училище, клас, квартал, град и т.н.
- проблеми
с ученето
- проблеми
със запаметяването
-
емоционални проблеми
-
преживяно сексуално, физическо или психологическо насилие
-
заболяване от рак
- някои
форми на шизофрения
- липса на
увереност, ниско самочувствие, съмнения в личните способностите
-
възстановяване след стрес или тежко напрежение
-
трудности при общуването
- някои
фобии
- аутизъм
Може да се прилага при
деца от всички възрасти.
Всяка задача, давана на пациента, е
специално измислена и насочена към неговите персонални нужди, състояние и
особености. Терапевтът психолог може най-правилно да прецени с какво да
ангажира детето. Той е и този, който ще разтълкува правилно сътвореното от
него. Ако
имате желание сами да прилагате терапия на детето си или държите това да се
случва в домашни условия, може да направите това след подробна консултация със
специалист. Нека той да ви даде необходимите насоки, за да има смисъл работата
ви.
Няма коментари:
Публикуване на коментар